جفت ارز فارکس چیست؟

جفت ارز یک مفهوم اساسی در بازار ارز است که در آن یک ارز در برابر ارز دیگر نقل قول می شود. ارز اول در این جفت به عنوان ارز پایه شناخته می شود، در حالی که ارز دوم به عنوان ارز مظنه شناخته می شود.

هدف جفت ارز فارکس مقایسه ارزش دو ارز است که نشان می دهد برای خرید یک واحد از ارز پایه چه مقدار از ارز مظنه مورد نیاز است. هر ارز در بازار بین المللی با یک کد ISO سه حرفی شناخته می شود. به عنوان مثال، USD کد ISO برای دلار آمریکا است.

مفهوم جفت ارز

بازار ارز که به نام بازار فارکس نیز شناخته می شود، جایی است که معامله ارزها انجام می شود. این بزرگترین و نقدشونده ترین بازار مالی در سطح جهان است. این بازار خرید، فروش، مبادله و سفته بازی ارزها را تسهیل می کند. همچنین امکان تبدیل ارز برای تجارت و سرمایه گذاری بین المللی را فراهم می کند.

وقتی در فارکس معامله می‌کنید، اساساً یک ارز را می‌خرید و دیگری را در یک جفت می‌فروشید. یک جفت ارز را به عنوان یک واحد واحد در نظر بگیرید که می توان آن را خرید یا فروخت. وقتی از یک کارگزار فارکس خرید می‌کنید، ارز پایه را می‌خرید و ارز مظنه را می‌فروشید. وقتی یک جفت ارز می فروشید برعکس این اتفاق می افتد.

جفت ارزها بر اساس قیمت های پیشنهادی (خرید) و درخواستی (فروش) قیمت گذاری می شوند. قیمت پیشنهادی چیزی است که کارگزار برای ارز پایه در ازای مظنه یا ارز متقابل به شما می پردازد. قیمت درخواستی آن چیزی است که شما برای ارز پایه در ازای مظنه یا ارز متقابل به کارگزار می پردازید.

تعریف جفت ارزهای اصلی

رایج ترین جفت معامله EUR/USD (یورو در برابر دلار آمریکا) است. این جفت به عنوان نقدشونده ترین جفت در نظر گرفته می شود زیرا به شدت معامله می شود. مظنه EUR/USD = 1.2500 به این معنی است که یک یورو را می توان با 1.2500 دلار آمریکا مبادله کرد.

جفت ارزهای متعددی در سراسر جهان وجود دارد و تعداد آنها با ورود و خروج ارزها در نوسان است. همه جفت ها بر اساس حجم معاملات روزانه دسته بندی می شوند.

بیشترین ارزهای معامله شده در برابر دلار آمریکا به عنوان ارزهای اصلی شناخته می شوند و عبارتند از:

EUR/USD (یورو در برابر دلار آمریکا)
USD/JPY (دلار آمریکا در برابر ین ژاپن)
GBP/USD (پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا)
USD/CHF (دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس)
AUD/USD (دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا)
USD/CAD (دلار آمریکا در برابر دلار کانادا)

ارز اگزوتیک و ساعات معاملاتی

دو جفت ارز آخر USD/CAD و AUD/USD به عنوان ارزهای کالایی شناخته می شوند. این به این دلیل است که هم کانادا و هم استرالیا کالاهای فراوانی دارند و ارزش این ارزها تحت تأثیر قیمت کالاها است. جفت ارزهایی که شامل دلار آمریکا نمی شوند به عنوان ارزهای فرعی یا ضربدر طبقه بندی می شوند. این جفت‌ها اسپرد کمی گسترده‌تر دارند و به اندازه بازارهای اصلی نقدشونده نیستند، اما همچنان بازارهای نقدشوندگی کافی دارند. بیشترین صلیب های معامله شده شامل جفت ارز است که در آن واحدهای پولی نیز اصلی محسوب می شوند. برخی از نمونه های متقاطع عبارتند از EUR/GBP، GBP/JPY، و EUR/CHF.

جفت ارزهای عجیب و غریب از ارزهای بازارهای نوظهور تشکیل شده است. این جفت ها مایع کمتری دارند و اسپردها به طور قابل توجهی گسترده تر هستند. نمونه ای از یک جفت ارز عجیب و غریب USD/SGD (دلار آمریکا/دلار سنگاپور) است.”

سخن پایانی

در فارکس این نکات کلیدی را باید به خاطر بسپارید: یک جفت ارز نشان دهنده نرخ مبادله بین دو ارز مختلف در بازار فارکس است. وقتی برای یک جفت ارز سفارش می دهید، ارز پایه را می خرید و ارز مظنه را می فروشید. پرمعامله ترین جفت ارز در سطح جهان EUR/USD و پس از آن USD/JPY است. برای یادگیری فارکس سهام من را دنبال کنید.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه